سقوط ایران از زیباترین لباس به زشتترین!
تاریخ انتشار: ۱۶ خرداد ۱۳۹۷ | کد خبر: ۱۹۰۱۴۳۹۳
رونمایی از پیراهن تیم های ملی از ۳ ماه مانده به آغاز جام جهانی شروع شده بود. هر تیمی با شرکت های معتبر و بین المللی ورزشی دنیا قرارداد امضا کرده و لباس های خودشان در مسابقات جام جهانی را رونمایی می کردند. ایران هم مثل تمام کشورهای حاضر به دنبال لباسی بود تا علاوه بر اینکه نشان دهنده هویت ملی ما باشد، رضایت هواداران را از طرح و نقش ها آن نیز کسب کند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
*خاطرات شیرین از لباس های زیبا
پیراهن تیم ملی ایران در ادوار گذشته جام های جهانی همیشه جزو بهترین و زیباترین کیت ها از سوی سایت های معتبر دنیا انتخاب می شد. با توجه به این عقبه خوب از طراحی های زیبا برای پیراهن تیم ملی ایران همه فوتبال دوستان انتظار یک طراحی زیبا و بی عیب و نقص برای تیم ملی در جام جهانی روسیه را داشتند.
انتقادات شدید از کیفیت و طراحی لباسهای برند ایتالیایی «جیووا» در سال ۹۵ باعث شد فدراسیون فوتبال قرارداد خود را با این شرکت فسخ کند و برای تهیه لباس ملیپوشان به سراغ کمپانی بزرگ آدیداس برود. با آمدن کمپانی آلمانی آدیداس به میدان به عنوان اسپانسر تیم ملی ایران همه منتظر این بودند تا این کمپانی از لباس های زیبایی که برای تیم های ملی دیگر کشورها تهیه می کند، برای ایران نیز یک طراحی جذاب ارائه دهد.
*رونمایی از لباس زشت و بی ذوق؛ بدون یوز!
اما با رونمایی از لباس تیم ملی ایران برای جام جهانی همه آرزوهای هواداران به نوعی به باد رفت چون طراحی ساده، بی ذوق و بدون رنگ آمیزی زیبا نشان داد که طرح دلخواه و همیشگی پیراهن ایران محقق نمی شود. انتقادات و فشارها ابتدا با حذف طرح یوزپلنگ ایرانی از روی پیراهن آغاز شد. تلاش های فدراسیون بنا به گفته مسئولان این سازمان برای برگرداندن یوز ایرانی آغاز شد ولی فایده ای نداشت. یوز ایرانی هم مثل طرح زیبا و جذاب سابق کیت های تیم ملی ایران از بین رفته بود و برگشتنش امری محال به نظر می رسید. بهانه های عجیب و غریب از سوی شرکت آلمانی مبنی بر اینکه طرح یوز ایرانی باعث اختلال در تنفس بازیکنان می شود، طرح این گونه در حال انقراض کشورمان را از پیراهن تیم ملی حذف کرد تا بیش از پیش بر انتقادها بیافزاید.
لباس بدون ذوق و به نوعی بسیار ساده ایران نه تنها از سوی رسانه های داخلی مورد انتقاد قرار گرفت بلکه رسانه های جهان نیز به طرح نامناسب آن پرداختند. هفته گذشته روزنامه تلگراف به بررسی لباس های اول و دوم همه تیم های حاضر در جام جهانی پرداخت و به رده بندی آنها همت گماشت.
این سایت معیارهایی از جمله مناسب بودن برای زمان فعلی ( یعنی سال 2018 میلادی)، متفاوت بودن با طرح های گذشته، توجه به این مسئله که لباس ها در تلویزیون از فواصل دور نشان داده می شوند، ماندگاری در ذهن مردم و همچنین طرح دار بودن (ساده و یکدست نبودن) به عنوان فاکتورهای رده بندی در نظر گرفته بود.
*کیت ایران سومین لباس زشت جام جهانی 2018
کیت تیم ملی ایران در این رده بندی از میان ۶۴ کیت مختلف در رده ۵۹ قرار گرفت و لباس دوم ایران نیز در رده ۵۰ جای گرفت. با تفکیک کیت اول و دوم ایران در این گزارش لباس اول یوزها از ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی در رده ۳۰ قرار گرفت که به نوعی آخرین رده ها است.
تلگراف درباره لباس اول و نامناسب تیم ملی ایران این طور نوشته بود: رونمایی از پیراهن تیم ملی ایران بدون هیچ ایده بود و بازیکنان در دیدار دوستانه با ترکیه به شکلی بسیار ساده با لباس های اصلی جام جهانی وارد زمین بازی شدند. این رونمایی بدون هیچ حیوان، بدون هیچ شعار سه کلمه ای و بدون هیچ کنفرانسی رونمایی شد. این روش آنها را تحسین می کنیم ولی لباس های بی معنای آنها را خیر! این لباس به نظر آشنا می رسد. لباس ایران شبیه به پیراهن اول مراکش و دوم مصر است. زمانیکه کارهای دیدنی و زیبای آدیداس را در لباس های دیگر تیم های ملی حاضر در جام جهانی را می بینیم، متوجه می شویم که اولویت آنها چه تیم ها و کشورهایی هستند.
در این گزارش پیراهن تیم ملی ایران به نوعی جزو زشت ترین پیراهن های تیم ملی قرار گرفت و پس از پیراهن سوئیس و مراکش کیت ایران سومین پیراهن زشت حاضر در جام جهانی ۲۰۱۸ شد.
* پیراهن ایران در جامجهانی ۲۰۰۶ در بین بهترینهای آسیا
کنفدراسیون فوتبال آسیا هفته گذشته به معرفی بهترین پیراهن های تیم های آسیایی در ادوار مختلف جام جهانی پرداخت. پیراهن تیم ملی ایران در جام جهانی ۲۰۰۶ در میان برترین کیت های آسیایی بود. سایت AFC درباره پیراهن تیم ملی ایران نوشت: شرکت پوما برای دومین بار پیراهن تیم ملی ایران را تهیه می کرد. پوما بعد از جام جهانی ۱۹۹۸ این بار در سال ۲۰۰۶ نیز اسپانسر ایران شده بود. خطوط سبز کنار آستین و شورت های یکدست سفید یک طراحی شیک را برای پیراهن ساخته بود.
* 10 لباس برتر و زیبا جام جهانی ۲۰۱۰؛ ایران در جمع بهترینها
چند ماه به آغاز جام جهانی برزیل باقیمانده بود. در هفتههای گذشته چند تیم رسما از پیراهن جدید خود رونمایی کرده بودند که بعضی از آنها طراحی زیبا و چشمگیری داشتند. یک سایت ایرلندی در آن زمان نگاهی انداخته به زیباترین پیراهنهایی که تا به حال رونمایی شدهاند که نام تیم ملی ایران هم در این میان ۱۰ لباس برتر جام جهانی به چشم می خورد. این سایت درباره کیت ایران نوشت: تیم ملی ایران با پیراهن جدید خود بعد از 8 سال دربزرگترین تورنمنت فوتبالی جهان حضور پیدا می کند. این پیراهن توسط کمپانی آل اشپورت تولید شده، کمپانیای که فوتبالدوستان را به یاد دستکش دروازهبانان در اواخر دهه 90 می اندازد.
* چرا از زیباترین به زشت ترین رسیدیم؟
فدراسیون فوتبال ایران پس از قطع همکاری با کمپانی «جیووا» به صورت پنهانی با شرکت آلمانی «آدیداس» قرارداد امضا کرد. پنهانی از آن جهت که مفاد و جزئیتات این قرارداد رسانه ای نشد و پشت پرده ماند. انی اقدام فدراسیون حرف و حدیث های زیادی را به دنبال داشت. در حالی که کمپانی های ورزشی برای اسپانسر شدن علاوه بر اینکه به صورت رایگان پیراهن های تیم ملی کشور موردنظر تهیه می کنند حتی پولی نیز بابت این تبلیغ به تیم ملی مدنظر می دهند اما بنا به اعلام فدراسیون فوتبال کشورمان تنها ۷۰ درصد لباس های ارائه شده از سوی آدیداس به ایران رایگان است و ۳۰ درصد هزینه های آن را باید فدراسیون ایران بپردازد. پس از این پنهان کاری نوبت رونمایی از پیراهن تیم ملی ایران رسید که بدون اینکه نظرسنجی و طراحی دقیقی صورت بگیرد، فدراسیون یک لباس بدون طرح و نامناسب را رونمایی کرد که انتقادات زیادی را به همراه داشت. فدراسیون فوتبال می توانست از تجربه ای که کمیته ملی المپیک در سال ۲۰۱۶ کسب کرده بود، استفاده کند و می توانست درخواست کند که هر طراحی بنا به ذائقه خود طرحی پیشنهاد بدهد و از میان آنها بهترین طرح را انتخاب کند ولی این اتفاق نیفتاد و فدراسیون خودسر و بدون مشورت لباسی نامناسب را رونمایی کرد.
منبع: افکارنيوز
کلیدواژه: تیم های ملی جام جهانی ایران تیم ملی تیم ملی ایران فوتبال روسیه فدراسیون فوتبال زیبایی رنگ آمیزی یوزپلنگ عجیب و غریب تنفس رسانه جهان تلویزیون ذهن ترکیه بازی مراکش مصر فوتبال آسیا برزیل فوتبال ایران پشت پرده المپیک ایران تیم های ملی جام جهانی روسیه مراکش
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۹۰۱۴۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
سقوط فرش دستباف؛ صادرات به ۴۰ میلیون دلار رسید
به گزارش خبرگزاری مهر، کمیسیونهای تخصصی اتاق ایران در حاشیه نمایشگاه توانمندیهای صادراتی (ایران اکسپو ۲۰۲۴)، پنلهای تخصصی را در بخشهای مختلف برگزار کردند. طبق برنامه، کمیسیون فرش، هنر و صنایعدستی اتاق ایران پنل تخصصی «ارائه ظرفیتها و توانمندی صادراتی فرش دستباف» با حضور سخنرانان بخش خصوصی و بخش دولتی برگزار شد.
استفاده از توانمندیهای صادراتی فرش با کشف بازارهای جدید
علانور توکلی، نایبرئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران به عنوان سخنران اول این پنل تخصصی در کمیسیون تخصصی توانمندیهای فرش دستباف و صنایعدستی نمایشگاه ایراناکسپو ۲۰۲۴ با انتقاد از چالشهای فرش دستباف گفت: با اینکه صادرات فرش سالهاست در کشور انجام میشود، اما در سالهای اخیر این حوزه با چالش روبهرو بوده، به طوری که صادرات میلیارد دلاری ما را به ۴۰ میلیون دلار رسانده، در واقع میزان صادراتی که در گذشته شاید یک تاجر انجام میداد اکنون بهکل صادرات فرش ما تعمیمیافته است و اکنون این رقم کل صادرات ما را تشکیل میدهد. در صورتی که ظرفیت فرش دستباف کشور همان ظرفیت گذشته است.
وی با بیان اینکه تحریمها، مسائل سیاسی و قوانین خلقالساعه در وضعیت فعلی دخیل هستند، به چرایی عقبماندگی فرش در داخل کشور اشاره کرد و گفت: فرش فقط صادرات نیست و از مرحله تولید تا مرحله صادرات همواره با مسائلی روبهرو است که باید به آنها پرداخته شود.
در مرحله تولید از سطح جهانی عقب ماندهایم چراکه همراستا و بهموازات جهان از تکنولوژی روز در این حوزه بیبهره ماندهایم. بهتازگی با دکوراتورهای داخلی و خارجی نشستی را برگزار کردیم تا بتوانیم قدم به قدم با علم روز دنیا پیش برویم. برای موفقیت در این حوزه باید از سیستم قدیمی خود فاصله بگیریم و فرش را بهروزرسانی کنیم، از طرفی باید در تفکرات خود در حوزه فرش دستباف تغییر ایجاد کنیم و لازمه تغییر نترسیدن است. امیدوارم بتوانیم با تغییرات در طراحی، رنگرزی، شستوشوی فرش و مراحل مختلف موجود، صادرات فرش را از رکود خارج کنیم.
علانور توکلی در ادامه اضافه کرد: روش ارائه فرش در جهان را باید بررسی کنیم، روشهای قبلی و چیدمان مغازهها را نیز در سطح جهانی تغییر دهیم، در این میان اکثر صادرکنندگان و فروشندگان به فضای مجازی و فروشهای آنلاین رو آوردهاند که خود بهنوعی بازاریابی جدید است و اگر از این بازاریابی جدید عقب بمانیم، مانند گذشته درجا خواهیم زد. کشور ما در بحث صادرات از همان توانمندی قبل برخوردار است و با بازارهای جدید روبهرو هستیم.
نایبرئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف ایران تأکید کرد: هنوز بسیاری از کشورهای جهان هستند که نام فرش ایرانی برایشان ارزشمند است. آنها فرش ایرانی را ندیدهاند، اما درباره آن تعاریف بسیاری شنیدهاند. اگر بازارهای جدید پیدا شود، میتوانیم از توانمندیهای صادراتی خود استفاده کنیم. هنوز خیلی از کشورها هستند که رنگ فرش صادراتی ایران را به خود ندیدهاند، باید مرزهای جغرافیایی را تغییر دهیم و از این گستردگی جهانی به نفع صادرات خود استفاده کنیم.
گامهای حوزه صنایعدستی برای تسهیل صادرات
مریم جلالی، معاون صنایعدستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی در بخش بعدی این پنل گفت: توانمندیها و ظرفیتهای صادراتی فرش بر کسی پوشیده نیست اما شاید ما از شدت ثروتمند بودن است که گاهی غفلت میکنیم که چه ظرفیتهای فوقالعادهای در این حوزه داریم. بهتر است انسجام بخش خصوصی و دولتی اتفاق بیفتد. ضرغامی همواره سرمایهگذاران و بخش خصوصی را سربازان جنگ اقتصادی عنوان میکنند، همانگونه که درباره سربازان مرزهای خود انقدر غیرت داریم، سرمایهگذاران بخش خصوصی هم همین وجاهت را دارند.
وی در ادامه تأکید کرد: من نام صنایعدستی را اقتصاد هویت بنیان گذاشتهام؛ اقتصادی که مبتنی بر هویتی است که تا مرز روستاها و تا درب خانهها و سفره معیشت مردم رسوخ پیدا میکند و انتقالدهنده هویت ما نیز است. بهتر است به جای اینکه از ظرفیتها و توانمندیهای اقتصاد حرف بزنیم و فقط در تعاریف و توصیفات خلاصه شود، موانع موجود بر سر راه صادرات این حوزه را مرتفع کنیم. گرچه وضعیت صنایعدستی بهتر از فرش است، اما فرش داستان غمانگیزی دارد.
معاون صنایعدستی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایعدستی اضافه کرد: در برابر ظرفیتهایی که به ما دادهاند، وظیفه داریم. همواره معاصر سازی، کاربردی سازی و مشتریمداری در سه حوزه استراتژی محصول، مشتری و سازمان راهگشاست. صادرات کشور در حوزه فرش دستباف و صنایعدستی از تکمحوری بودن و یکسونگریها آسیب دیده است و برای پیشبرد اهداف خود به لکوموتیو پیشرانی نیاز داریم که حامل واگنهای طلایی و قطار صنایعدستی ما و فرش دستباف ما است، از طرفی به دانش روز، بازاریابی مدرن، راههای نرفته و بازارهای کشف نشده نیاز داریم. در واقع باید به اقیانوس آبی بازاریابی دست پیدا کنیم.
مریم جلالی در ادامه گفت: تمام تلاش من در حوزه صنایعدستی تقویت توجه نسبت به صنایعدستی بوده است. در برنامه هفتم توسعه موظف شدهایم برنامه زیستبوم صنایعدستی را کامل کنیم که خود امکان فوقالعادهای است برای اینکه بار دیگر ادبیات حکمرانی و حکمروایی را وارد کنیم. در عین حال برای پیمانسپاری ارزی قدمهای بسیار موثری برداشته شده، ذهن حوزه توسعه تجارت ما به این قضیه معطوف شده است و در حال حاضر در حوزه نمایشگاهها نیازی به پیمانسپاری ارزی نداریم و محدودیتی در سطح وزنی و تعداد هم برداشته شده است، اینها گامهایی بوده که در راستای تسهیل صادرات برداشته شده است.
وی تصریح کرد: سه اصل وجود دارد؛ سطح حاکمیت، فهم حاکمیت و نطق حاکمیت وابسته به نگاه بخش خصوصی است؛ اینکه حاکمیت گوش کند و ببیند موانع کجاست، فهم درست داشته باشد تا بتواند ادبیات درستی هم به کار ببرد و گفتوگو کند.
فرش دستباف؛ مردمیترین حوزه اقتصاد
مرتضی حاجیآقامیری رئیس کمیسیون صنایعدستی و فرش دستباف بهعنوان سخنران بعدی در این پنل سخنرانی کرد. حاجیآقامیری در ابتدا گفت: این حوزه مبنی بر اقتصاد هویت بنیان و فرهنگمحور که در عین حال مردمیترین حوزه اقتصاد است و در سال جهش تولید با مشارکت مردم باید به عنوان مردمیترین حوزه اقتصادی توجه ویژهای به آن شود، ظرفیتهای بسیاری دارد که تقریباً در تمام فضاهای خصوصی و دولتی محروم بوده است.
عضو هیات نمایندگان اتاق ایران، تصریح کرد: در فضای اتاق بازرگانی تلاش کردهایم که با تأسیس و تشکیل حوزه فرش و هنرهای صنایعدستی حوزههای مختلف هنری را وارد زیستبوم اقتصاد کشور کنیم. این در حالی است که کشورهای دیگر به این اهمیت واقف هستند و از حوزههای مختلف هنری، هنرهای تجسمی و غیره بهصورت بهینه استفاده میکنند، برای مثال صادرات سریالهای تلویزیونی که کشورهای همسایه انجام میدهند و ارزآوری که از این طریق صورت میگیرد، ملاحظه کنید و با وضعیت خودمان مقایسه کنید، در حوزه مد و پوشاک نیز وضع به همین منوال است.
وی اضافه کرد: حوزه فرش و صنایعدستی به دلیل ابعاد ملموستر اقتصادی با وجود افتی که در سال اخیر داشته اما باز هم نسبت به دیگر حوزههای هنری وضعیت قابل قبولی دارد. سعی کردیم در بخشهای مختلف موضوعات مرتبط فرش، هنر و صنایعدستی به راهکارهای عملی برسیم و از توصیف عبور کنیم. در حوزه سرمایهگذاری که مشکل عمده واحدهای کوچک و متوسط ما است به همراه کمیسیون تأمین مالی و سرمایهگذاری اتاق ایران در حال رسیدن به مدلهایی برای جذب سرمایههای خرد مردمی در حوزه صنایعدستی هستیم تا مشکل تأمین مالی واحدهای تولیدی حلوفصل شود.
در حوزههای مرتبط با فرش دستباف در حال رایزنی با نمایشگاههای مختلف جهان هستیم، به دلیل اهمیت فرش دستباف ایرانی امتیازاتی را برای حضور فرش دستباف در جهان در نظر گرفتهایم. به دلیل تحریمها در برخی موارد حتی پیمانکارهای حملونقل نمایشگاهها اجازه حملونقل کالاهای ایرانی را ندارند. متأسفانه مذاکرات و مطالبات ما در شرایط فعلی به جای حرکت به سمت توسعه به سمت رفع این مشکلات میرود، در حالی که برای تجار غیر ایرانی این فرآیندها امری بدیهی بوده و موانعی بر سر راهش وجود ندارد. ما به عنوان اتاق بازرگانی و بخش دولتی باید برای حل این مشکلات کوچک وقت و انرژی بگذاریم.
رئیس کمیسیون صنایعدستی و فرش دستباف تصریح کرد: در مسائل مربوط به آموزش و توانمندسازی فعالان حوزههای مختلف در حال برگزاری رویدادهایی در جهت توانمند کردن آنها هستیم. از ظرفیت سینما و تئاتر برای ترویج درست فرهنگ اقتصادی و حوزههای مختلف موجود در اقتصاد از جمله مبارزه با فساد که از مسائل جدی کشور محسوب میشود، استفاده خواهیم کرد.
وی با انتقاد از شرایط تحریم گفت: عنوان شده بود که از ۱۰۰ کشور برای نمایشگاه اکسپو به ایران میآیند، اما تنها از ۱۳ کشور به ایران آمدهاند، مطمئناً به لحاظ قدرت خرید توان خرید صنایعدستی ما را ندارند. همه کسانی که به حوزه تجارت مرتبط هستند، باید اولویت نخستشان اصلاح روابط بینالملل باشد چراکه در شرایط تحریمی توان رقابت با رقبای خارجی را ندارند؛ رقبایی که همین کشورهای منطقه از قبیل ترکیه، امارات و پاکستان هستند. یکی از مواردی که دولت باید برای آن هزینه کند، رفع تحریمهاست چراکه در شرایط تحریمی برگزاری رویدادهای بینالمللی چندان آوردهای برای کشور نخواهد داشت.
آرش حیدریان، رئیس انجمن صادرکنندگان صنایعدستی ایران در ادامه این نشست به ظرفیتهای کشور در حوزه صنایعدستی پرداخت و گفت: اگر بخواهیم بهصورت کوتاهمدت موضوع صادرات را حل کنیم، به طراحی و دیزاین برمیگردد. میبینیم که برخی تولیدکنندهها در این شرایط بد به تولید موضوعاتی پرداختهاند که در حال حاضر در جهان خواهان دارد. پس باید با بهروزرسانی در این حوزه به صادرات کمک کنیم.
کد خبر 6092939 سمیه رسولی